Televisio sai postia sosiaalisesta mediasta

Vuonna 2007 Facebookin käyttö lähti nopeaan kasvuun Suomessa. Neljä vuotta myöhemmin televisiotakin katselemalla huomasi, että ihmisethän käyttävät sosiaalista mediaa. Kuluneena keväänä sosiaalinen media on ollut näkyvästi esillä useissa ohjelmissa.

Suuri käännekohta tuntui olevan kevään eduskuntavaalit. MTV3 ja YLE kilpailivat siitä, kumpi tuottaisi kiinnostavampaa, terävämpää ja modernimpaa vaaliohjelmaa. Niinpä molemmat päättivät antaa somelle mahdollisuuden.

Vaalien tulosiltana YLE:n Matti Rönkä kertoi, mitä kansa sosiaalisessa mediassa tiesi. Röngälle ojennettiin valkoinen lappu, josta hän luki somen terveiset. Tyhmempi olisi ehkä voinut erehtyä luulemaan, että kyseessä oli korusähke tai faksi, ellei takana olevaan monitoriin olisi laitettu Twitter-näkymää.

Maikkari toi joihinkin vaaliohjelmiinsa sosiaalisen median kirjeenvaihtajan, joka referoi verkossa käytyjä keskusteluja.

Hetki vaan, saimme postia sosiaalisesta mediasta! Tuntui, että perinteinen media ei vieläkään osaa tyylikkäästi hyödyntää aitoa vuorovaikutusta katsojien kanssa. Toimitusten tuntuu olevan edelleen vaikea hyväksyä, että media ei enää yksin nosta puheenaiheita, sen tekevät katsojat itse.

Rohkaiseviakin näytteitä vuorovaikutteisuudesta oli. Esimerkiksi vaalikoneiden tuloksia hyödynnettiin paikoin oivaltavasti puoluejohtajien grillauksessa.

Kevään seuraava suuri televisiotapahtuma palautti maan pinnalle. YLE luotti MM-lätkän ohessa tuttuihin pelaajahaastatteluihin ja studioanalyyseihin. Katsojat saivat äänestää ja lähettää palautetta. Tarvittaessa jalkauduttiin Helsingin keskustan urheilubaarin kysymään kuinka monella maalilla Suomi voittaa.

Mahdollisuuksia olisi paljon enempään. Suomen menestys inspiroi katsojia tuottamaan hyvinkin viihdyttävää materiaalia. Alla yksi esimerkki:

Toivottavasti Maikkarin tulevissa kiekkolähetyksissä käyttäjien tuottama oivaltava sisältö on isommassa roolissa. “Kyllä ei paremmin pitäisi pelata” –katsojapalaute ei juuri tuo lisäarvoa, vaikka olisikin kerätty ihan Twitterin kautta.

Mainokset

Tietoja Tuukka Hetemäki

Kirjoittaja kävi internetissä ensimmäisen kerran Aarnivalkean ala-asteen ATK-luokassa 90-luvun puolivälissä. Ohjatusti, Altavistan kautta. Verkkopreesens on vuoden -95 jälkeen hiljalleen vakiintunut. Ilman Altavistaa tai ATK-luokkaa.
Kategoria(t): Yleistä. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

2 vastausta artikkeliin: Televisio sai postia sosiaalisesta mediasta

  1. LariM sanoo:

    Oon käynyt jo pitkään (kylmää) sotaa some-lyhennettä vastaan, mutta kukaan muu ei tunnu ärsyyntyvän sanan käytöstä yhtä paljon kun minä. Kun maailmankuulut bloggaajat kuten tuukkadn:kin on ”somen” omaksunut on kai vain pakko hyväksyä miljoonan kärpäsen olevan oikeassa.

    • tuukkadn sanoo:

      Konsulttimaailmassa on sama maksiimi, kun Puolustusvoimissa: jos jotain voi lyhentää, se kannattaa tehdä!

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s