Bene ja Sale

Salon Barack Obama, eli Sauli Niinistö ei paljoa sosiaalisen median kanssa arkaillut käynnistäessään presidentinvaalikampanjansa tiistaina 28.6.2011. Suomen mittapuulla tosin Niinistö lukeutuu ehdottomasti sometaitureiden valittuun kastiin jo valmiiksi. Niinistön Facebook -päivitykset häviävät ainoastaan Jörn Donnerille, jonka saapumista Twitteriin odotellaan vieläkin sormi retweetlinkillä.

Twitteriä kuitenkin pidetään Suomessa varsin yleisesti teknokraatin marginaali-ilmiönä. Vaikka tästä totuus ei välttämättä ole järin kaukana (Infamöösi #A2ilta varmasti kummittelee kaikkien asianomaisten mielessä vielä tweettikausia), niin imagon parantamista ei ainakaan auta se, että sitä myös kohdellaan aktiivisesti suljettuna ja vaikeana areenana. Näin tapahtuu esimerkiksi varmaan tämänkin kirjoituksen aikana.

Kuten Julian Casablancas alla kysyy, onko tämä sitten tässä? Onko Twitter nyt virallistettu Suomessakin?

En osaa antaa kunnon vastausta, joten päädyn epätyydyttävään vaihtoehtoon: Toivottavasti. Twitter on organisaatioille ja yksilöille loputtomia mahdollisuuksia tarjoava, joustava alusta jonka henkilökohtaisuus ja intiimiyys lähentelee kasvotusten kohtaamista. Kuten tulevaisuuden klassikkokasku kuuluu, ”Facebook is for friends who became strangers. Twitter is for strangers who should be friends.”

Amerikassa, joka on tunnetusti ”näissä asioissa edellä” (tämän vahvisti todeksi muuan mediaseurantapalveluja myyvän kansainvälisen toimiston edustaja, varsin vakavana) Twitter ei ole marginaali-ilmiö eikä varsinkaan naurun asia. Tweettaaminen on haudanvakavaa toimintaa, johon suuryritykset suhtautuvat asiaankuuluvalla arvokkuudella, koska 140 merkkiin mahtuu paljon paljastuksia, anteeksipyytelyä, syyttämistä ja kyteviä mediakriisejä. Onneksi samat 140 merkkiä yleensä riittää myös niiden laannuttamiseen.

Näin synkin mielin aihetta ei kuitenkaan kannata lähestyä ja onneksi harva niin tekeekään. Tosiasiassahan asia menee niin, että mitä suurempi yritys niin sitä enemmän sen Twitterfeed sisältää lähinnä ystävällistä rupattelua ja henkilökohtaisia kuulumisienvaihteluja seuraajien kanssa. Suomessa tästä esimerkkinä on ainakin Fazer.

Twitteriin siis uskoo Sale ja Fasu. Niin, ja paavi! Ilmeisesti Benedictus XVI kuitenkin oli kirjoittanut ensimmäisen tweettinsä itse, toisin kuin Sauli Niinistö.

Mainokset

Tietoja Selim Saukkomaa

Seuraan digitaalista mediaa ammattimaisesti ja epäammattimaisesti. Huutelen aktiivisesti luokan perältä kun ehdin, tämän blogin muodossa. Parhaiten tavoitat minut osoitteesta www.twitter.com/selim22.
Kategoria(t): Media, Sale, Some, Trendit, Twitter. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

3 vastausta artikkeliin: Bene ja Sale

  1. pia pihlaja sanoo:

    Olen käyttänyt Twitteriä aktiivisesti nyt puolitoista vuotta, ja päivä päivältä olen siihen ihastuneempi. Edelleen! Kirjoituksesi sai minut miettimään miksi niin on.

    Mielestäni Twitterissä tapahtuu tällä hetkellä kahdenlaista kehitystä. Ensinnäkin sen arvo asiantuntijan tieto- ja uutiskanavana paranee jatkuvasti. Kohta voi oikeasti olla täysin kärryillä maailman uutisista ja oman alan tapahtumista edes käymättä minkään lehden verkkosivuilla tai Ampparit.comissa. (Printtilehtien lukemisesta puhumattakaan.) Tämä Twitterin rooli vahvistuu jatkuvasti, kun enemmän ihmisiä tulee mukaan.

    Toisaalta Twitterverseen on viime aikoina liittynyt paljon ei-asiantuntijoita, eli niitä ns. ”tavallisia ihmisiä”. He eivät tweettaa ensisijaisesti jakaakseen ammattialansa tietoa tai muuta kovaa faktaa. Nämä tyypit ovat mukana ihan vaan kavereidensa kanssa juttelemassa, ehkä tutustumassa uusiin ihmisiin. (Ja jakamassa juhannusyön rakkausseikkailujaan! Name no names… 😉 ) Ja heidän myötään Twitter muuttuu ehkä jatkossa enemmän ”facebookkimaiseksi”, siis yhdeksi uudeksi tavaksi olla yhteydessä kavereihin ja pitää yllä sosiaalista verkostoa.

    Kun itse liityin Twitteriin, ei siellä ollut mukana yhtään tyyppiä, jonka olisin tuntenut kasvokkain. Nyt niitä on jo monia. Että tervetuloa vaan mukaan Sale ja Bene!

  2. Twitter on hyvä. 140 merkkiä pakottaa tehokkaaseen aivojen käyttöön saadakseen sanomansa riittävästi tiivistettynä esille. Sopisi muuten hyväksi harjoitukseksi monelle opiskelijallekin…
    Kun nyt näyttää, että päättäjät eri tasoilla alkavat aktivoitua Twitterissä, toivon hartaasti, että se tarkoittaa Twitterin alkuperäisen ajatuksen mukaisesti vuorovaikutuksellista viestintää. Vain siten Twitter voi oikeasti palvella niin päättäjiä kuin kansalaisiakin.
    Minulle Twitter on tärkeä työväline, kontaktikanava ja kohtaamispaikka. Tiedonjakamisessa Twitter päihittää nopeudessa suuren osan ns. virallisesta tiedotuksesta. Tämä seikka on tärkeää myös päättäjien huomata.

  3. Paluuviite: Neteissä heiluminen ei riitä | Diginatiivi

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s