Diginatiivi pyörii Google+ seurapiireissä

Facebook käytännössä kehitti sosiaalisen median sellaisena kuin useimmat ihmiset sen tuntevat tänä päivänä. Viimeisen noin kuuden vuoden aikana siitä on tullut lähestulkoon synonyymi klassiselle sosiaaliselle medialle. Tämä on ymmärrettävää; se on isoin ja helpoin. Mikä tärkeämpää, kuten klisee kuuluu, siellä ovat jo kaikki.

Tämä on varmaankin ihan totta, Facebookissa ovat jo kaikki. Onko se syy tyytyä siihen? Toivottavasti ei.

Kerrataan vielä faktat Google+:sta ja mennään sitten mielipiteisiin:

  • Google+ on Googlen uusi sosiaalinen media. Se on ehdottomasti suora kilpailija Facebookille.
  • Google+ on vielä tällä hetkellä suhteellisen varhaisessa testivaiheessa ja elää sen mukaan.
  • Google+:n käyttöliittymä on hyvin Facebookahtava, mutta toiminnan logiikka on erilainen. Keskipisteessä ovat Piirit (Circles), joihin voit lisätä kenet tahansa Google+ -käyttäjän. Piirit ovat käytännössä käyttäjän itse tekemää kohderyhmäsegmentointia, jossa hän luokittelee tietämiään ihmisiä erilaisiin ryhmiin. Piirejä voi olla rajattomasti ja perusteet voi määrätä itse miten huvittaa.
  • Päivitykset julkaistaan niin, että valitaan mille piireille ne näytetään.
  • Twitterin tyyliin voit lisätä kenet tahansa piireihisi:

Diginatiivin @selim22 sanoo:

Google+:n kanssa on turha esittää coolisti skeptistä ja todeta, että kyseessä on jälleen uusi hömpötys joka ei tuo mitään uutta pöytään.

Google+ vie rikkinäisen pöydän lähimmälle roskalavalle ja vaihtaa sen omaansa.

Circlesin toiminta-ajatus on loistava, mutta miksi? Vastaus piilee omissa tavoissamme olla vuorovaikutuksessa ihmisten kanssa. Ihmisillä on useita eri identiteettejä ja puolia, joita kytkemme päälle ja pois automaattisesti ja usein huomaamattamme. Mummon ja tädin kanssa puhutaan eri asioista, kun futsaljoukkueen kanssa. Työkavereiden kanssa harvemmin setvitään henkilökohtaisuuksia kovin tarkasti. Puhumattakaan työn merkeissä verkostoitumisen kohteiden kanssa.

Monet väittävät, että käyttävät Facebookkia sujuvasti ja luontevasti mm. työasioihin. Jossain vaiheessa saatoin luulla näin itsekin. Google+ on auttanut ymmärtämään, että näin ei itse asiassa ole missään vaiheessa ollut. Facebook on kelvoton ammattimaiseen sosiaaliseen verkostoitumiseen internetissä ja hoitaa kaverisuhteitakin vain auttavasti.

Pöytäanalogian jälkitärinöissä saatte vielä yhden: Kuvitellaan, että sosiaalisiin verkostoihiisi (oikeassa elämässä (eli tuttavallisesti IRLissä)) kuuluu vaikkapa 300 ihmistä. Haluat viestiä heille. Onko ratkaisusi

a) Huutaa korkean talon katolta kaikille sama viesti? Kenelläkään on harvoin oikeasti asiaa 300 ihmisille samaan aikaan, paitsi ehkä mainosmiehillä. Harvoin tosiasiassa heilläkään. Huutamalla viestinne talon katolta sen kuulevat siis kaikki tuttavanne, mutta se on oleellinen vain osalle. Muille se on osa kakofoniaa, joka muodostuu kaikkien lähialueen talojen katoilta huutelevien ihmisten viesteistä. Kaikkia se ei kiinnosta, osaa se saattaa jopa todella häiritä. He eivät kuitenkaan haluaisi katkaista suhteitaan sinuun, koska jossain vaiheessa heillä on sinulle asiaa ja toisin päin.

b) Luokitella heidät relevantteihin ryhmiin ja esittää asiasi kaikille ihmisille, joille sinulla todella on asiaa? Tämä kuulostaa hieman karulta, mutta tosiasiassa teemme tätä tosielämässä jatkuvasti ja automaattisesti. Ryhmät on vain usein luokiteltu valmiiksi ja ne opitaan. Ne harvoin ovat sidottuja fyysiseen paikkaan, mutta usein erittäin sidottuja tiettyihin ihmisiin. Ryhmien sisällä kehittyy oma kulttuuri, johon kuuluu kulttuurisia artefakteja, oma kieli ja tiettyjä merkityksiä. Esimerkiksi inside -vitsit ja toisaalta myös internetin tietyt meemit lukeutuvat selvästi tähän ryhmään. Tätä tukee myös teoria siitä, että mitä suuremmaksi tietty yleisö kasvaa niin sitä enemmän se myös fragmentoituu. Kysykää vaikka televisiopomoilta.

Huomattavaa Google+:ssa on myös Googlen itsensä tuomat hevosvoimat siihen ohjelmien ja palveluiden muodossa:

Googlen erinäiset palvelut ja löyhästi beta-vaiheessa olevat alasivustot muistuttivat ennen epästrategista ja sekavaa työkalupakkia, joiden toivottiin tuottavan joskus jotain mielenkiintoista. Ne muistuttavat sitä edelleen, mutta nyt niille on olemassa potentiaalinen liima Google+:n muodossa. Mahdollisuudet ovat kirjaimellisesti rajattomat ja ehkä vähän pelottavat. Enemmän kyllä rajattomat.

Diginatiivin @piahannelore sanoo:

Google+ vapauttaa käyttäjän monimutkaisista ystävyyteen liittyvistä Facebook-pohdiskeluista: Kenen kaveri haluan olla? Ketä voin itse pyytää kaverikseni?  Entä jos alaiseni haluaa olla FB-kaverini? Mitä virtuaalimaailmassa vahvistettu kaverisuhde merkitsee arjessa vaikkapa työpaikalla?

Twitterissä kaikkia käyttäjiä saa seurata, jos on heidän ajatuksistaan kiinnostunut. Nyt Google+ hyödyntää tätä samaa vapaata toimintafilosofiaa, mutta lisää siihen mahdollisuuden valita itse ne tahot, joille omia päivityksiä jakaa.

Ilmava, yksinkertainen ulkoasu vetoaa sisäiseen minimalistiini. Aluksi uuden palvelun ominaisuuksien käyttö tuntui hirveän vaikealta (ihan kuin tutussa kaupassa joku tuotehylly olisikin siirtynyt uudelle käytävälle, kääk!) mutta pikkuhiljaa oppii… Spontaani vaikutelmani kuitenkin oli, että käyttöliittymä olisi voinut olla vieläkin intuitiivisempi. Mitä muut olette mieltä?

Voiko Google+:n julkistuksesta päätellä yhtään, mihin suuntaan social networking -markkina kehittyy? Fragmentoituko se, kun eri ihmisryhmät menevät eri palveluihin – vai siirtyvätkö massat aikanaan Facebookista GooglePlussaan á la MySpace tai kotimaisemmin IRC Galleria? Vakiintunut FB:n käyttäjä, jolla on palvelussa satoja kontakteja, ei helposti halua nähdä samaa verkostonrakennusvaivaa uudelleen alusta. Google+ sisältää monia parempia elementtejä kuin Facebook, mutta eivät ihmiset ennenkään ole parasta mahdollista tuotetta valinneet, sanon nimimerkillä ”perheessäni oli aikanaan Betamax-video”. Iso askel otetaan myös siinä vaiheessa jos ja kun yrityksiä alkaa siirtyä Google+ maailmaan. Ainakin vielä firmoja neuvotaan pysymään poissa.

Advertisements
Kategoria(t): Google+, Some, Trendit. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

3 vastausta artikkeliin: Diginatiivi pyörii Google+ seurapiireissä

  1. nettimuori sanoo:

    Minä uskon, että G+ tulee vastaamaan erityisesti Facebookin kikkailuun kyllästyneiden toiveeseen somepaikasta. Aina on vaikea päästä alkuun uudessa ja kun tämä G+ on vielä testausvaiheessa, lopullisesta muodosta ei voi sanoa paljoakaan.
    Oma näkemykseni on, että osalle tästä tulee varmasti Se Oikea Paikka verkossa. Kun tuon piiri-idean oivaltaa mahdollisuutena, voi tehdä mitä erilaisempia porukoita aiheiden ympärille ja seurata kutakin tilanteen mukaan.
    En myöskään ollenkaan epäile G+:n mahdollisuuksia työvälineenä. Aina kuitenkin on viisasta ennakkoon miettiä, mitä verkkoon laittaa. Taidan luontaisesti epäillä tietoturvaa kaikissa verkon palveluissa.

  2. pia pihlaja sanoo:

    Luontainen tietoturvan epäileminen on vain hyvä asia. Itseeni Google+ :ssa vetoaa myös helppous, jolla tiedon jakamista hallitaan. Facebookin listojen käyttöön verrattuna piirien pyöritys on lastenleikkiä!

  3. Virpi sanoo:

    Olen kaksoisroolissa duunipaikassani ”sosiaalimediavastaavana” ja sisäisestä viestinnästä vastaavana henkilönä ja näen Google+:ssa paljon mahdollisuuksia. Itse asiassa homma saattaisi toimia vaikka Google+:sta ei koskaan tulisikaan Facebookin veroista massaviestintäkanavaa. Nimittäin omalle organisaatiolleni on hyvin tärkeää viestiä pienempien sidosryhmien kanssa (esim. jäsenistö ja yhteistyökumppanit). Olemme organisaatiossamme innokkaita Yammerin käyttäjiä sisäisessä viestinnässä (Yammer toimii samalla periaatteella kuin Facebook) ja olemme enenevässä määrin käyttäneet sitä myös esim yhteistyökumppaneiden kanssa viestimiseen (tätä varten on Yammeriin mahdollista rakentaa ”ulkoisia verkostoja” johon voi kutsua myös organisaation ulkopuolisia ihmisiä ilman että he pääsevät käsiksi firman sisäiseen viestintään). Tämä on mullistanut organisaation viestinnän monella tapaa. Tämä siitäkin huolimatta etteivät ihmiset olleet edes kuulleet koko Yammerista!

    Ja kun ajattelen asioita vieläkin pidemmälle: jos organisaatiomme ottaisi käyttöön Gmailin yritysversion (plus google docsit ja kalenterin) JA nämä integroituisivat saumattomasti Google+:n kanssa, niin… tässähän voidaan viedä yhteistyö ihan uusiin ulottuvuuksiin…

    Tietoturvia yms asioita en tietenkään ole ehtinyt vielä miettiä. Enkä sitä valtaa mitä Googlella olisi tämän jälkeen organisaatioon.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s