Kiina tulee sosiaaliseen mediaan

”Kiinassa on  482 000 000 netin käyttäjää, joista 360 miljoonaa käyttää verkkopalveluita kännykästään.”

Tällä aloituksella kiinalainen kesäharjoittelija Chi Zhang sai koko Tekir Oy:n tiimin jakamattoman huomion presentaatiolleen. Olin itse niin vaikuttunut esityksestä, että päätin blogata aiheesta. (Tutustu presentaatioon SlideSharessa.)

Sosiaalinen media on Chin mukaan Kiinassa valtavassa kasvussa ja lyö sata–nolla suosiossa virallisen, valtion hallitseman median.

Kenties määrittelevin piirre kiinalaisessa some-maisemassa on se, että palvelut ovat all in one -tyyppisiä portaaleja. Tiivistetysti voisi sanoa, että on yksi yritys, joka tarjoaa ”Facebookin, Twitterin ja YouTuben” kiinalaisille asiakkailleen. Kyseisen yrityksen nimi on Tencent, ja se on maailman suurin verkkomedian alalla toimiva yritys heti Googlen ja Amazonin jälkeen.

”One-stop online lifestyle services” -yhtiö tarjoaa mm. erilaisia tiedonhakupalveluja, sähköistä kaupankäyntiä, pelejä, kilpailuja, pikaviestejä, chatteja, blogeja, mikroblogeja, musiikkipalveluja, tiedostotilaa ja sosiaalisia verkostoitumispalveluja.

”Olen huolissani Facebookin tulevaisuudesta”, Chi totesi esitellessään Tencentin tarjontaa. Eikä ihme!

Tencent listattiin Hong Kongin pörssiin vuonna 2004, ja se on menestynyt rakettimaisesti. Vuonna 2010 yrityksen liikevaihto oli noin 3 miljardia US dollaria.

Yritys täytti vastikään 12 vuotta. Tätä juhlistamaan tehtiin mainos, joka kuvastaa hyvin sosiaalisen median käytön drivereita Kiinassa. Hauskinta on, että visuaalisen ja tunteisiin vetoavan (suorastaan siirappisen!)  mainoksen sanoman ymmärtää vaikka ei osaisi kieltä.

Faktoja – sosiaalinen media Kiinassa

  • Vuoden myydään virtuaalisia tavaroita 5 miljardin dollarin arvosta vuodessa.
  • Sina Microblog -palvelussa on 140 miljoonaa käyttäjää. Palvelu on hybridi, jossa postauksia voi myös kommentoida. Lisäksi feediin saa kuvia ja videoita.
  • Yhden lapsen politiikka tarkoittaa, että kiinalaiset hakevat luontaisesti kontakteja myös verkosta, omia sisaruksia ei ole seurana kotona.
  • Kiinalaiset verkon käyttäjät ovat keskimäärin alle 30-vuotiaita.
Advertisements

Tietoja Pia Pihlaja

Olen viestintäkonsultti, hyvää tarkoittava joka paikan höylä, uuden median opiskelija, pienyrittäjä ja noin yleensä ottaen ihastuttavan hurmaava ihminen. Jep! Päiväni kuluvat tällä hetkellä opinnäytetyön parissa. Ajoittain teen myös töitä, jolloin mielessä on sosiaalinen media, selkeä ja rehellinen viestintä, terävät mielipiteet ja kaikenlaisen yritysjargonin hävittäminen maanpäältä. Parhaiten saat minut kiinni täältä: www.twitter.com/piahannelore
Kategoria(t): Yleistä. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s