Hyvä Diili kaikille?

Syksyn saapumisesta on muutamia varmoja merkkejä. Suihkulähteissä kahlaavat ensimmäisen vuoden opiskelijat ovat yksi. Ruutuun palaavat tosi-TV-ohjelmat puolestaan toinen. Oma suosikkini jälkimmäisten osalta on amerikkalaiseen formaattiin perustuva Diili. Kesän ajan televisiossa on pyörinyt alkuperäinen Donald Trumpin isännöimä jenkkiohjelma. Hjallis Harkimon pomottama härmäläisversio puolestaan palaa ruutuun 19.9.

Formaatti on ollut nerokas rahantekokone. Kilpailijat suorittavat erilaisia tehtäviä, jotka ovat usein oikeiden yritysten antamia projekteja. Samalla firmat saavat luontevasti näkyvyyttä myös mainoskatkojen ulkopuolella. Suomessa tähän mahdollisuuteen ovat tarttuneet mm. Silja Line, Fonecta ja Nissen. Prosessin sivutuotteena suomalaisesta johdosta tulee tosi-TV-tähtiä, he kun antavat kilpailijoille tehtävän ja ovat usein myös päättämässä voittajasta. Dirikat ovat onnistuneet ruutukasvoina vaihtelevasti. Toiset antavat itsestään, ja edustamastaan yhtiöstä, rennon ja pätevän kuvan. Toiset vaikuttavat estyneiltä kontrollifriikeiltä. Työnantajakuvan rakentumisessa tällä voi olla yllättävän suuri merkitys. Kuka haluaa hakea sellaisen pomon alaisuuteen joka profiloi itsensä hiostajaksi kansallisessa televisiossa?

Yhtiön saama edullinen julkisuus ohjelmassakaan ei aina ole kaikki kotiinpäin. Kilpailijat kun saattavat tehtävissä edustaa yhtiötä vähän miten sattuu. Diilissä on tuotettu niin opiskelijanäytelmää muistuttavia televisiomainoksia kuin ryyditetty konsepteja alatyylisellä huumorilla. Itse ainakin miettisin kaksi kertaa, ennen kuin antaisin huolella rakennetun brändin vauhtisokean kiinteistönvälittäjän runneltavaksi. Yhden televisiojakson jälkeen vajaa miljoona suomalaista voi yhdistää yhtiön tuotteet mielessään asioihin, joita ei taideta brand manualissa mainita.

Kilpailijoille itselleen kisa voi myös olla armoton. Kaikki meistä mokaavat joskus töissä, useimpien huonoja päiviä ei vaan pyöritetä parhaaseen katseluaikaan potentiaalisille työnantajille. Tai suurennella leikkauksen, musiikin ja juontojen keinoin. Monen entisen diililäisen on varmaan ollut vaikeaa löytää duunia kilpailun jälkeen. Silloin tällöin kisaan otetaan ulkopuolisia avustajia, kuten näyttelijöitä tai koomikoita. Freelancerin tuleville keikoille ohjelmanäkyvyys voi olla arvokasta, tai sitten ei. Viime kaudella koomikko Tomi Walamies esiintyi ohjelmassa. Ruutuun leikattiin pari minuuttia materiaalia, jonka perusteella katsojat päättelivät esityksen aiheuttaneen lähinnä myötähäpeää. Tämän jälkeen Walamiehen keikkapyynnöt tyrehtyivät. Totuus ei välttämättä ollut näin yksioikoinen: http://jaakkokilpelainen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/56536-youre-fired-nain-diili-tarveli-eraan-uran

Itse nautin Diiliä seuratessa erityisesti jenkkiversion ja kansallisen Diilimme vertailusta. Trumpin Amerikassa kaikki on suurempaa ja kauniimpaa. Kilpailijat saattavat naama pokerilla kertoa, että ”nimi Trump edustaa heille rahaa, valtaa ja seksuaalista kyvykkyyttä.” Suomessa on hyvä, jos kilpailijat viitsivät kainosti onnitella Hjallista iltapäivälehdessä uutisoidusta kihlauksesta. Jenkkiversiossa voittanut joukkue saattaa päästä palkinnoksi golfaamaan Trumpin omalle kentälle tai tavata ”hänen hyvän ystävänsä Arnold Schwarzeneggerin”. Helsingissä voittanut joukkue saattaa päästää kasvohoitoon.

Advertisements

Tietoja Tuukka Hetemäki

Kirjoittaja kävi internetissä ensimmäisen kerran Aarnivalkean ala-asteen ATK-luokassa 90-luvun puolivälissä. Ohjatusti, Altavistan kautta. Verkkopreesens on vuoden -95 jälkeen hiljalleen vakiintunut. Ilman Altavistaa tai ATK-luokkaa.
Kategoria(t): Yleistä. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s