Moccalattehipsteriä tankkiin

Moccalattehipsteri on kokoelmakirja Riku Vassisen Markkinointi&Mainonta-lehdessä ilmestyneistä blogikirjoituksista.

Diginatiivi-blogi sai kirjasta arvostelukappaleen, jonka kimppuun kävin joulukuun alussa.

Vassinen on parhaimmillaan kirjoittaessaan ydinosaamisestaan eli markkinoinnista ja mainonnasta. Myös oivaltavasti työelämää sivuavat kirjoitukset saivat minut nyökyttelemään samanmielisesti: joo, massiiviset powerpointit on syvältä, turhaa meilispämmiä tulee liikaa ja teleconffat ovat useinmiten ajanhukkaa.

Kirjan musiikkifiilistelyt ja sekalainen yhteiskunnallinen kommentointi meni hieman ohi.

Vassisen tuoreet jälkihuomiot alkuperäisten blogitekstien perässä ovat kiinnostavia. Niitä olisi mielellään lukenut enemmänkin. Silloin kirjaan olisi syntynyt vielä syvempi ajallinen ja ajatuksellinen peilaus alkuperäisen tekstin kirjoittamisen ja kirjan tekemisen välille.

Huvittavan lisän kirjaan tuovat M&M:n keskuskustelupalstalta poimitut kommentit Vassisen kirjoituksiin. Mömmö on varmaan yksi netin vihapuheisimpia syövereitä. Onko mainosmaailma todella näin ilkeä ja aggressiivinen? Onko kukaan koskaan törmännyt Mömmön sivuilla kiinnostavaan tai positiivisesti innostavaan keskusteluun? Enpä usko. Keskustelijat vain ivallisesti haukkuvat toisiaan, muiden toimistojen tekemisiä tai Mömmön juttuja. On varmaan tosi masentavaa olla mainosalalla töissä. Miten Riku jaksatkin olla innostunut työstäsi, kun ympäristössäsi ui tuollaisia piraijoita?

”Noi rillit ei tee susta yhtään uskottavampaa tai fiksumpaa.”
Huoh.

Yllättävä sivuhuomio itselleni oli se, miten paljon mukavampaa oli lukea oikeaa kirjaa kuin blogia läppäriltä tai pädiltä. Sivujen plärääminen, aukeamalta toiselle hyppely, kahiseva paperi, ah!

Yhteenvetona: Vassinen kirjoittaa tunteella ja intohimolla, mitä Karl Filtness osuvasti kuvailikin omassa arvostelussaan. Kirjassa on perusteltuja mielipiteita, mikä on aina virkistävää tässä lässyttäjien luvatussa maassa. Hauskinta itseni kaltaisella laiskalla lukijalla on silloin, kun olen samaa mieltä kirjoittajan kanssa. Tylsästi alkaneet tekstit hyppään sujuvasti yli aitoon netistä opittuun surffaustyyliin. Siksipä minulla ei ole kirjasta kovin paljon negatiivista sanottavaa: jätin lukematta kaikki huonot pätkät!

PS: Kirjan markkinointikampanja on ihan oma lukunsa. Erityisesti tykkäsin SlideShare-esityksestä nimeltä ”Moccalattehipsteri pelastaa Suomen markkinoinnin”. Asennetta peliin!

Advertisements

Tietoja Pia Pihlaja

Olen viestintäkonsultti, hyvää tarkoittava joka paikan höylä, uuden median opiskelija, pienyrittäjä ja noin yleensä ottaen ihastuttavan hurmaava ihminen. Jep! Päiväni kuluvat tällä hetkellä opinnäytetyön parissa. Ajoittain teen myös töitä, jolloin mielessä on sosiaalinen media, selkeä ja rehellinen viestintä, terävät mielipiteet ja kaikenlaisen yritysjargonin hävittäminen maanpäältä. Parhaiten saat minut kiinni täältä: www.twitter.com/piahannelore
Kategoria(t): Kirja, Some, Trendit Avainsana(t): , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s