Neteissä heiluminen ei riitä

Yhdysvalloissa nostettiin muutama vuosi sitten ilmiö. Barack Obaman esimerkin oli määrä muuttaa kaikki tulevat poliittiset kampanjat. Sosiaalisesta mediasta tulisi politiikan uusi Hakaniemen tori. Mutta mikä on tilanne Suomen presidentinvaaleissa? Diginatiivi ei ota kantaa ehdokkaiden poliittisiin linjauksiin, mutta kampanjoihin sitäkin enemmän.

Tämä ei sitten ole mitään pumpuliin kusemista, lupasivat Bob Helsingin pojat kun Sauli Niinistölle kampanjan suunnittelivat vuonna 2005. No ei tainnut olla, ”työväen presidentti” –viesti veti Niinistön melkein huippusuositun presidentti Halosen rinnalle ja ohi. Oli ”Cafe Niinistöjä” ja supersankarihenkinen S-logo. Kuusi vuotta myöhemmin on… Cafe Niinistöjä ja supersankarihenkinen S-logo. Gallupkeulassa ei ilkeä liikaa revitellä joten ”työväen presidentti” on laimennettu niin, että Niinistö on nyt ”Suomella töissä”. Jotkut kun vielä luulivat että Palloliitossa. Niinistö on kuitenkin ollut ehdokkaista luontevimmin läsnä sosiaalisessa mediassa, jo kampanjan ensitahdeista alkaen.

Työväenpuolueessa kannattaa olla traditionalisti. SDP:n Hämeen piirin puheenjohtaja muistutti äskettäin puoluesihteeri Jungneria, että ”pelkkä neteissä heiluminen ei ainakaan meidän kannattajakuntaa palvele”. Noniin, puolueen presidenttiehdokas Paavo Lipponen aloittikin tiensä presidentiksi pitämällä Bottalla paatoksellisen puheen molemmilla kotimaisilla. Lipponen kuitenkin jyräsi ennakkoluulottomasti uusille kampanjamannuille, kun ehdokas kokeili Facebookia ensimmäistä kertaa joulukuun alkupuolella. Silti olo taitaa olla luontevampi Kuopion torilla soppatykin ja termoksen kupeessa.

Timo Soini hakee jatkojytkyä perinteisin keinoin. Kampanjassa on jaossa kortteja joissa lupaillaan ”parhaita asukasomistajaetuja”. Ehdokkaan verkkosivut näyttävät siltä, että ne on väsätty yläasteen ATK-tunnilla. Ja kyllä, ATK on tässä yhteydessä ihan oikea termi. Rujo graafinen ilme on tietysti tarkkaan harkittua: ei pidä olla liian fiilattua, että kansa ymmärtää samaistua. Sosiaalisessa mediassa sisältö ratkaisee. Soini on taitava sanankäyttäjä, ja miehen ”ploki” onkin yksi poliittisen maailman siteeratuimmista.

Maailma on muuttunut, mutta Paavo Väyrynen ei. Väyrysestä ei ehkä tule presidenttiä, mutta hän on jo nyt tehnyt uskomattoman suorituksen. Mies on käyttäytynyt täsmälleen samalla tavalla kuin edelliset 40 vuotta. Samalla on kasvanut sukupolvi, joka ei suostu uskomaan, että Väyrysen kaltainen hahmo voisi olla tosissaan. Niinpä iso osa suomalaisista on alkanut luulla, että Väyrynen-hahmon absurdius onkin tarkkaan harkittua itseironiaa. Voi vain kuvitella riemunkiljahduksia kampanjatoimistossa: tähän ei edes Bob Helsinki pystyisi! Rajansa kuitenkin kaikella. Osoitteeseen väyrynen.com oli rakennettu kampanjasivut jotka vaikuttivat väyrysmäisimmiltä kuin viralliset sivut osoitteessa vayrynen.com. Kampanjatoimiston ironian taju loppui välittömästi. Väyrystellä saa vain aito asia.

Advertisements

Tietoja Tuukka Hetemäki

Kirjoittaja kävi internetissä ensimmäisen kerran Aarnivalkean ala-asteen ATK-luokassa 90-luvun puolivälissä. Ohjatusti, Altavistan kautta. Verkkopreesens on vuoden -95 jälkeen hiljalleen vakiintunut. Ilman Altavistaa tai ATK-luokkaa.
Kategoria(t): Yleistä. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Yksi vastaus artikkeliin: Neteissä heiluminen ei riitä

  1. Lipposen kohdalla tuo some-kuilu tuntuu erityisen syvältä. Osittain liittyy varmaan siihen, ettei hän ole some-sukupolvea, ja on siksi tottunut viestimään kansalaisille, äänestäijlle tai puoluetovereille just siellä torien soppatykkien ääreltä tai puhujanpöntöstä käsin. Toisaalta se on myös persoonaan liittyvä asia, someen kuuluu spontaanius, nopeus, henkilökohtainen persoonallisuus… nämä eivät äkkiseltään ole PaavoL:n julkisuuskuvaan yhdistettäviä luonteenpiirteitä. PaavoV (ystävien kesken siis Väykkä!) taas istuu someen kuin nakutettu! Sekä ilmiönä, että itsenään. Hänellä, kuten Niinistöllä, on varmaan taitava tiimi taustatukena virtuaalimaailmassa.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s