Koko kansan cleantech

Nokialla menee nyt entistä huonommin. Laskeva osakekurssi, matkapuhelinbisneksen ykköspaikan menetys, Lumian huono vastaanotto. Elopin potkuja odotetaan ja ostajaehdokkaita koko firmalle listataan jo lehdissä.

Nyt, jos koskaan, olisi tilausta sille kuuluisalle uudelle Nokialle, jota on tässä maassa erityisesti mediassa etsitty jo pidemmän aikaa. Rovio on noussut korvaajien suosikiksi. Ja miksipä ei, kyllähän Angry Birdseilla menee lujaa. Jotkut odottavat myös viime vuosina kovasti nousseesta start-up -huumasta pelastajaa: sieltä voisi nousta yhden uuden Nokian sijaan useampikin.

Viime aikoina julkisuutta on saanut yksi ehdokas Suomen talouden pelastajaksi. Kyseessä on cleantech-ala (ks. määritelmä esim. Wikipediasta). Samanaikaisesti Nokian alamäen kanssa uutisoidaan cleantechin noususta: VTT kehuu, uusimmassa Optiossa (7/12) haastateltiin Suomen cleantech-hankkeen vetäjää ja venäläisetkin jo sijoittavat Suomen cleantech-bisnekseen. Ja mistään pienestä bisneksestä ei ole kyse. Option mukaan globaalien markkinoiden koko on peräti 1600 miljardia euroa. Rahaa siis olisi jaossa, erityisesti ulkomailla. Ja sinne suomalaisyritykset tähtäävätkin esimerkiksi Cleantech Finlandin vauhdittamana.

Vaikka yritykset tähtäävät ulkomaille, tulisi cleantechin saada näkyvyyttä myös kotimaassa. Ainakin, jos se haluaa alana nousta koko kansan yhteiseksi ylpeyden aiheeksi. Ja tuskin se potentiaalisia sijoittajia vähentää, jos ala saa positiivista näkyvyyttä.

Nokiaan tai Rovioon verrattuna cleantechin heikkous on kuitenkin sen vaikea ymmärrettävyys. Jokainen ymmärtää, mikä on matkapuhelin tai tietokonepeli, vaikka ei sellaista itse osaisi tehdä. Cleantechin suhteen on vaikeaa ymmärtää teknologiaa, mutta niin on kyllä sitä lopputuotettakin. Harva osaisi suoralta kädeltä sanoa, mikä on ”liiketoiminnan negatiivisia ympäristövaikutuksia vähentävä informaatioteknologinen ratkaisu” tai missä ja miten sitä käytetään.

Cleantechista pitäisi siis saada ymmärrettävämpää. Jos ei ihan Pihtiputaan mummolle, niin ainakin satunnaiselle kadunmiehelle. Tässä muutama ilmainen vinkki viestinnän ammattilaisen näkökulmasta:

1. Älkää puhuko uudesta Nokiasta

Vaikka tässäkin kirjoituksessa on mainittu sanapari uusi Nokia, ei sitä kannata cleantechin yhteydessä viljellä. Älkää antako toimittajien tai bloggaajien jumahtaa siihen termiin. Keksikää mieluummin jokin uusi termi ja lanseeratkaa se.

Uusi Nokia vie ajatukset aivan vääränlaiseen liiketoimintaan. Eivät cleantech-tuotteet ja -osaaminen ole sellaisia, joita jokainen suomalainen kantaa taskussaan ja esittelee ylpeänä ulkomaanmatkoilla. Tai sellainen sana, jota rantakohteiden sisäänheittäjät hokevat Häkkisen ja Räikkösen ohella saadakseen suomalaisturistin mielenkiinnon. Cleantechissa ei muutenkaan ole kyse yhdestä tuotteesta, vaan tietynlaisesta osaamisesta ja ennen kaikkea tietynlaisen ajattelutavan edistämisestä tuotekehittelyssä ja liiketoiminnassa. Mallia voi ottaa vaikka Tanskan State of Green –maabrändistä.

2. Esimerkin voima käyttöön

En ole ensimmäinen enkä varmasti viimeinen viestintäihminen, joka sanoo uskovansa tarinoihin. Vaikka se on klisee, on se myös totta. Tarinat toimivat. Tarinat ja esimerkit. Sanahirviöiden kuten ”liiketoiminnan negatiivisia ympäristövaikutuksia vähentävä informaatioteknologinen ratkaisu” sijaan pitäisi kertoa konkreettisia esimerkkejä siitä, millaisia tuotteita on tehty, kenen toimesta, missä niitä on käytetty, mitä hyötyä niistä on ympäristölle ja miten ne hyödyntävät liiketoimintaa. Esimerkit auttavat ymmärtämään mistä cleantechissa on oikeasti kyse.

3. Insinöörikieli piiloon

Ja tämä kaikella kunnioituksella insinöörejä kohtaan. Te olette varmasti alallanne huippuja ja osaatte tehdä upeita tuotteita. Ja osaatte varmasti myös kertoa niiden ominaisuuksista. Mutta ette te osaa kertoa niistä kansantajuisesti. Ainakaan lähtökohtaisesti, poikkeuksia toki on. Cleantech-yritysten pitäisi saada kasvoikseen sellaisia ihmisiä, jotka osaavat kertoa tuotteista ja osaamisesta niin, että vähemmän teknologiaan paneutuneet sijoittajat ja tavalliset kansalaiset ymmärtävät mistä on kyse. Vain siten ala voi nousta suurempaan suosioon ja mahdollisesti koko kansan cleantechiksi.

Advertisements
Kategoria(t): Ilmiöt, Media, Trendit, Viestintä Avainsana(t): , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s