Maineenhallinta on tarpeetonta?

Me viestintäkonsultit olemme auliisti sitä mieltä, että jokaisen yrityksen pitää olla hyvämaineinen. Kerromme asiakkaillemme, että maine on arvokas tase-erä. Saarnaamme sormi pystyssä, että vain hyvämaineinen yritys vetää puoleensa parhaita työntekijöitä.

Entä, jos olemmekin aivan metsässä?

Entä jos huonomaineinen yritys pärjää vähintään yhtä hyvin kuin luokan hikari?

Entä jos yrityspahis kauhoo rahaa kassavirtaan suokuokalla, kun samaan aikaan hyvämaineinen yritys kituu ja kuihtuu?

Erinomaisia kysymyksiä, joita jokaisen yrityksen kannattaa esittää. Varsinkin itselleen.

Myös konsulttien kannattaa olla tarkkoina käsitteissä. Yrityksen hyvä maine ei välttämättä tarkoita sitä, että yritys on menestyvä. Ja yrityksen huono maine ei tarkoita sitä, etteikö yrityksellä voisi olla erinomaisia tuotteita, erinomaisia brandeja.

En omista moottoripyörää. Jos omistaisin, se olisi varmaan Harley-Davidson. Minua ei kiinnostaisi oikeastaan prätkän vertaa, minkälaisessa maineessa Harley-Davidsonia tuottava yritys on. Luultavasti tatuoisin joka tapauksessa H-D:n olkapäähäni.

Maine syntyy julkisuudessa, mutta brandit ovat yksityisiä suhteita. Haluan aivan yksityisesti rakastaa niitä tuotteita, joihin olen koukussa. Mutta maine on aina julkinen ja yhteinen asia. Eläköön tämäkin pieni ero.

Muttta onko ero jo mennyttä maailmaa? Ovatko asiat jo sotkussa? Ja onko syyllinen taas kerran sosiaalinen media?

Kun asiakkaat ovat aktiivisia ja keskustelevat brandeista ja brandien kanssa, maineen hallintakin muuttuu. Maineenhallinnan uusi kohta on siinä, missä sosiaalinen media tekee yksityisestä julkista. Me emme koskaan aikaisemmin voineet kertoa globaalisti suosikkituotteistamme tai –palveluista. Nyt rasitamme ihmiskuntaa mainostamalla omaa ehdokastamme euroviisujen voittajaksi tai parhaaksi ravintolaksi Helsingissä. Ja teemme sen iloisesti ja ilmaiseksi.

Mutta vielä varmemmin kerromme sosiaalisessa mediassa, jos olemme saaneet lasinpalan suuhumme gourmet-ravintolassa. (Tämä tarina on tosi).

”Hyvä vuoropuhelu asiakkaan kanssa voi siis oikein hyvin alkaa huonosta jutusta”, kirjoittavat Petteri Kankkunen ja Pär Österlund uudessa kirjassaan Tykkäämistalous (SanomaPro). Hyvin tiivistetty.

Ehkä vain vanha maineenhallinta on tarpeetonta. Mutta voiko mainetta hallita? Se onkin jo toinen tarina.

Harri Saukkomaa

Advertisements
Kategoria(t): Media, Trendit, Viestintä Avainsana(t): , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s