Tarpeeksi älykäs Facebookiin?

Viime viikolla ystäväni tokaisi aikoneensa päivittää Facebook-statuksensa, mutta tajunneensa sitten, ettei hänellä ole mitään ”riittävän älykästä” sanottavaa. Tästä alkoi pohdinta siitä, missä vaiheessa Facebookista on tullut ympäristö, jossa monelle oman FB-julkisuuskuvan pohtimisesta on tullut arkipäivää ja jokaisessa ajatuksessa täytyy manifestoitua käyttäjän briljanssi. Jossa siis täytyy sanalla sanoen päteä.

Facebookista on tullut vaikeasti määriteltävää puolijulkista tilaa. Vaikka yksityisen ja julkisen rajanvedolle Facebookissa on luotu monenlaisia välineitä, velloo ainakin omalla FB-seinälläni erilaisten FB-lähestymistapojen valtameri. Vaikka jätettäisiin erilaiset ryhmät, poliitikkoprofiilit ja vastaavat pois tarkastelusta, ulottuu erilaisten päivitysten skaala tarkan yksityisestä harkitun professionaaliin.

Jokaisella on oma FB-maailmansa. Käyttäytymistä määrittää se, kenet kokee FB-presenssinsä kohderyhmäksi ja millaisia asioita haluaa jakaa. Etenkin monelle ajatustyöläiselle tai julkisessa asemassa työskenteleville Facebookista on tullut tärkeä oman brändin rakentamiskanava. Monen FB-päivitykset keskittyvät siihen, mitä merkittävää on tehnyt, keitä tärkeitä ihmisiä tavannut ja mitä on mieltä asioista. Toisaalta Facebookia voi käyttää kateuden herättämisen kanavana (mihin allekirjoittanutkin myöntää joskus sortuneensa esimerkiksi Ranskan, hyvän rosén ja oman kattoterassin parissa). Toisaalta esimerkiksi etabloituneemman aseman saavuttaneiden on puolestaan helppo pehmentää julkisuuskuvaansa korostamalla harrastuksiaan ja huumoria viestintäkanavalla, joka on kiitollisen vapaa formaliteettiviidakkojen asukkaille.

Oma lukunsa ovat Facebook-älyköt, joiden jokaisessa päivityksessä todella on jotakin aidosti oivaltavaa tai ainakin nokkelaa. Joillekin heistä FB-nokkeluus on avannut erilaisia ovia työmaailmassa tai esimerkiksi blogisteina.

”Oman brändin” ajatusta on kuitenkin vaikea pitää Facebookista täysin irrallaan, vaikka kuuluisikin niihin, joille foorumin käyttö on ennen kaikkea yksityistä. Rajanveto siitä, mitä haluaa jakaa, on arkipäivää. Haluanko minä kaikkien yhdeksänsadan FB-kaverini tietävän, kenen kanssa join viiniä, missä ja kuinka paljon?

On selvää, että jollakin tasolla FB-päivityksemme väistämättä muokkaavat muiden kuvaa meistä. On vaikeaa esiintyä visionäärinä ja ideologina, jos statuspäivitykset koostuvat ”Menee töihin” ja ”Kävi kaupassa” –tyyppisistä kutkuttavista tiedonannoista. Sitä paitsi vaikkapa statuspäivitykset ovat kaikkine linkitysmahdollisuuksineenkin lopulta hyvin riisuttu kommunikaatiomuoto. Jokainen, joka on joskus sortunut väärin ymmärrettyyn statuspäivityssarkasmiin voi tässä vaiheessa nostaa käden ylös.

En missään nimessä tarkoita, että Facebookin käytössä oman brändin rakentamiseen olisi mitään vikaa. On kiinnostavaa tietää, mitä ihmiset tekevät ja missä. Ennen kaikkea nokkelat, oivaltavat FB-päivittäjät ovat älyn ilo ja uusien ajatusten lähde. Mutta siinä vaiheessa, kun älykkäät ihmiset pelkäävät mainevauriota FB-yleisönsä edessä, käy selkeästi ilmi tarve yksityisemmälle foorumille. Tähän Facebook on pystynyt vastaamaan vain osittain.

Mainokset
Kategoria(t): Ilmiöt, Some Avainsana(t): , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s