Pinterest. Onko pakko?

Alkaako Pinterest nyt, kesällä 2012,  jo Suomessakin olla niin sosiaalisen median valtavirtaa, että ”aikaansa seuraavana” sielläkin tulisi olla? Somehörhöt, uusia palveluita testaavat  edelläkävijät, sisustus- ja muotibloggaajat ja ylipäätään visuaalisista asioista innostujat ovat koukuttuneet pinnaamiseen jo vuoden ajan. Kyllä pinnaamista markkinointiinkin käytetään. Suomessa vasta muutama yritys tai brändi on panostanut Pinterest-läsnäoloon, mutta ilmoitustauluilla on vielä tilaa.

Yle Olotilan Pinterest-kuvia.Ensimmäistä kertaa kuulin Pinterestistä Yle Olotilan linkkaamana joskus viime talvena. Vain kutsulla verkostoihinsa päästävä palvelu houkutteli tietenkin kinuamaan  sisäänpääsysuositusta ensimmäisten joukossa. Samalla taktiikalla ovat kasvattaneet käyttäjäpohjaansa monet suosituiksi kasvaneet palvelut, kuten vaikkapa Gmail ja Spotify.  Yleensä hyödynnän uusien somekanavien ulottuvuuksia  innolla. Toki siis halusin tutustua Pinterestiinkin. Monet verkostoissani ovat välittömästi täysin hurahtaneet pinnaamisen syövereihin.  Miksei minulle käynyt samoin? Ympäristö vaikutti ensi silmäyksellä sekavalta ja unohdin palvelun kuukausiksi.

Välittömin vastaus löytyy visuaalisuudesta. Pinterestin omakseen ottaneille avainsanoja ovat kuvien katsominen, silmänruoasta innostuminen, värit, muodot, kauneus, kuvien kautta havainnollistaminen. Pinterestiä selaillessani ensireaktio oli visuaalinen ähky: en ehkä jaksa katsella loputonta kuvavirtaa.  Ajattelen, etten ensisijaisesti hahmota maailmaa visuaalisten ärsykkeiden  ja niiden järjestämisen kautta. Olen enemmän teksti-ihminen. Kuitenkin kuvataulut ovat hiljalleen hiipineet minunkin päivärutiiniini: omaan tahtiini olen löytänyt kiinnostavia kuvia.

Ja mikä tämä Pinterest nyt taas olikaan? 

Luitko näin pitkälle, mutta et ole vielä tutustunut Pinterestiin? Luultavasti olet kuitenkin kuullut siitä uudehkona sosiaalisena mediana, jota kaverisi käyttävät. Olisiko se sinua varten?

Tekir Communicationsin Pinterest-kuvakokoelmia.Lyhyesti sanottuna: Pinterest on sosiaalisen median keinoin toimiva verkkoleikekirja tai ilmoitustaulukokoelma. Pinterest tulee sanoista Pin (neula, nasta) ja Interest (mielenkiinto). Internetistä löytyviä kuvia merkitään itselle muistiin kiinnittämällä ne omalle netti-ilmoitustaululle (board) kuvaannollisella nuppineulalla (pin). Voit koota (pinnata) kokoelmiisi erilaisia kuvakokoelmia itseäsi kiinnostavista aiheista.  Niitä voivat olla hienot huonekalut, kattaukset, vaatteet, maitopurkit, possut, julkkikset, veneet tai vaikka kekseliäät infografiikat. Pinterestin olemassaolevia kokoelmia tutkimalla inspiroidut itsekin.

Pinterestin jako- ja tykkäysominaisuudet toimivat kuin missä tahansa sosiaalisessa mediassa. Voit seurata tuttujen tai tuntemattomien kuvakokoelmia, hakea kuvia asiasanoilla, tykätä kuvista, liittää niitä edelleen omiin kokoelmiisi (repin), kommentoida kuvia ja jakaa niitä myös seuraajiesi nähtäväksi Facebookiin ja Twitteriin. Hiljalleen tykkäys- ja jakoverkostosi lonkerot leviävät yhä laajemmalle ja sinunkin jakamiasi kuvia seurataan entistä enemmän.

Omia kuvia Pinterestiin voi toki myös ladata. Kuvagallerioiden ensisijaiseksi kodiksi se ei ehkä ole sopivin, koska kuvat pienennetään standardimuotoon. FlickrinPicasan tai muun verkkoalbumin rinnalle kannattaa toki kokeilla ladata omia kuvia Pinterestiinkin, ainakin ne lähtevät sitä kautta muidenkin pinnattavaksi ja elämään omaa elämäänsä. Ja jos kokoelman aiheena on ”olohuoneeni yksityiskohdat” tai ”firmamme tuotteet”, ei kaikkia kuvia toki valmiina netistä löydykään.

Kenelle Pinterest sopii? 

Pinterestiä sanotaan naisten mediaksi. (Kuva: Techcrunch.com/ruutukaappaus)Visuaalisesti orientoituneille yksityishenkilöille Pinterest voi olla ideoinnin, inspiraation ja miksei rentoutumisenkin lähde. Jos katselet sisustus- tai ruokakuvia mielelläsi, saat varmasti Pinterestin taulujen äärellä aikaa kulumaan. Toisaalta aivan mitä tahansa aihemaailmaa elävöittää sosiaalisesti elävä kuvavirta. Keräilijät ovat siirtyneet keräämään virtuaalikokoelmia unelmiensa esineistä Pinterestin äärelle. Matkailijat pinnaavat kuvia suosikkikohteistaan ja yrittäjät tuotteidensa kuvista käyttäjien käsissä.  Techcrunchin ja esim. Iltalehden digiosion mukaan suurin osa Pinterestin käyttäjistä on naisia. Puhutaan jopa naisten omasta sosiaalisesta mediasta. Tämä lienee kuitenkin vain ”mutkat suoriksi” -henkistä luonnehdintaa – ilmoitustauluilla törmää tasapuolisesti myös miespinnaajiin.

Entä yritykset? 

Muutama suomalainen yritys  – toistaiseksi melko harva – on lähtenyt sosiaalisten ilmoitustaulujen maailmaan. Pirkka, Valio ja Fazer pinnaavat brändikuvien ohella arkisia ruokakuvia, Kotiliesi ja Gloria erilaisia kodin maailmaan liittyviä inspiraatiokuvia, Finnairin pinneistä löytyy esimerkiksi matkakuvia ja vanhoja julisteita.

Mutta vaikkei yritys olisikaan vielä mukana, sen tuotteita on todennäköisesti on jo joku ehtinyt pinnata. Tekijänoikeusasioiden osalta Pinterest on jossain mielessä hieman harmaata maaperää. Käytännössä voidaan kuitenkin ajatella, että kyse on vain visuaalisista kirjanmerkeistä – harvoin kenenkään sisältöä varsinaisesti varastetaan. Suurin osa pinnatuista kuvista on  jo jossain päin nettiä olemassa.  Pinnatun kuvan alkuperä näkyy yleensä sen tiedoissa, ja kuvan katsoja pääsee halutessaan alkuperäisen kuvan lähteille hakemaan lisätietoa.  Nettisivuille saa koodattua myös pinnauksen eston, jos kuvia ei jostain syystä haluta leviämään Pinterestiin.

Brändille Pinterest on kuitenkin parhaimmillaan visuaalinen puskaradio, jonka käyttäjiä ovat ne silmänruoasta innostuvat yksityishenkilöt. Samat, jotka eivät välttämättä jaksaisi markkinointipuheisiin keskittyä. Moni yritys suhtautuu muiden pinnaamiin, itsestään tai tuotteistaan kertoviin kuviin kuin ilmaiseksi saatuun mediahuomioon.

Summa summarum:  kyllähän kuva lopulta kertoo konstailemattomalla kielellään enemmän kuin tuhat sanaa. Tykätty ja uudelleenpinnattu kuva näyttää yhä useammalle kiinnostavaa silmänruokaa.  Kannattaa antaa Pinterestille ainakin kokeilumielessä tilaisuus. Selaile ja katsele, miten homma toimii.  Jäätkö sinäkin tunneiksi kuva-aarreaittojen äärelle?

Tekir Communications Pinterestissä: http://pinterest.com/tekirfi/.  Jos haluat kokeilla palvelua,  pyydä kutsu!

Mainokset
Kategoria(t): Ilmiöt, Some, Trendit, Viestintä Avainsana(t): . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s