Sosiaalinen toimilupa laajempaan käyttöön

Vilkkaana käyvä kaivoskeskustelu on tuonut kielenkäyttöön sosiaalisen toimiluvan käsitteen. Käsitteen uutuuden ja rajoittuneen käytön vuoksi sanaparilla on Suomessa huono kaiku: asianosattomien ja mitääntietämättömien esittämiä turhia vaatimuksia muutenkin tiukoilla oleville yrityksille.

Sosiaalisella toimiluvalla tarkoitetaan samaa kuin yhteiskunnallisella toimiluvalla tai yhteiskunnallisella hyväksynnällä, englanniksi social license to operate. Käsite yhdistetään sellaisiin yrityksen toimiin ja pyrkimyksiin, jotka aiheuttavat sidosryhmissä huolta tai vastustusta.

Sosiaalisen toimiluvan hankkimisessa kysymys on jokapäiväisestä viestinnästä. Siitä että yritys kertomalla toimistaan poistaa epätietoisuuden, murtaa vastustuksen, hankkii hyväksynnän ja parhaimmillaan saa ihmiset rehellisin keinoin ja ketään pakottamatta aidosti puolelleen.

Suomessa sosiaalista toimiluvan perään kysellään usein ympäristönäkökohtien huonon hallinnan ja paikallisväestön oikeuksien loukkaamisen vuoksi. Kaivostoiminnan lisäksi tässä yhteydessä käytetyimpiä esimerkkejä ovat suomalaisen metsäteollisuuden toimet Etelä-Amerikassa.

Toivoisin työskentelyn sosiaalisen toimiluvan saavuttamiseksi laajentuvan uusille toimialoille ja päätyvän myös päättäjien käyttöön. Esimerkiksi kunnat ja sosiaali- ja terveysalan ulkoistamispalveluja niille tarjoavat yritykset hyötyisivät paljon jos hankkeiden valmisteluun liitettäisiin ammattimainen viestintä. Nyt kumpikaan ulkoistamiskaupan osapuoli ei tunnu ymmärtävän sitä, että sosiaalinen toimilupa ei synny sillä, että kunta päättää allekirjoittaa hankintasopimuksen.

Olen täysin samaa mieltä kuin kuntatalouden emeritusprofessori Pentti Meklin heti kuntavaalien jälkeen Helsingin Sanomissa: ”…kunnat ulkoistavat yhä hanakammin. Nyt puhe pitäisi viedä rautalangan tasolle. Ongelma on ollut, etteivät tavalliset äänestäjät ole kärryillä.”

Ei siis ihme, että sosiaali- ja terveyspalvelujen ulkoistamista vastustetaan. Allekirjoituksella ei poisteta huolta ja vastustusta.

 

Mainokset

Tietoja Liisa Hakola

viestintäkonsultti, toimittaja
Kategoria(t): Yleistä. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s