Rakkautta somen aikaan

Toissapäivänä sain treffikutsun. Ei mitkään pikadeitit. Aikaa pyydettiin varaamaan 2 555 päivää. Siinä ajassa olisi tarkoitus körötellä pyörän selässä maapallon ympäri. Ensimmäisenä haasteena olisi selvitä Joulupukin luo Korvatunturille.

Viesti saapui Facebookin kautta Jämsän Shelliltä. Viikkoa aiemmin olin jakanut uutisen turkkilaisesta pyöräilijästä Gurkan Gencistä Kunnotar-kuntoblogini FB-sivuille. Tapasin extreme-miehen Vantaalla Tunturin lehdistötilaisuudessa.

Edessä on seitsemän vuotta, seitsemän mannerta, 84 maata ja 115 000 kilometriä. Muutama vuosi sitten Gurkan päätti myydä yrityksensä osakkeet ja toteuttaa lapsuuden haaveensa matkustamalla rautaisen hevosensa selässä idästä länteen ja pohjoisesta etelään.

Gurkanin seikkailuista ennen vanhaan ”reaaliaikaista” tietoa olisi kuullut ainoastaan hänen äitinsä, kun poika olisi laittanut äidin pyynnöstä joka kolmas kuukausi pullopostia. Ehkä myöhemmin hän olisi julkaissut kirjan, jota olisi osattu arvostaa vasta vuosikymmenien jälkeen.

Vaikka  mies on tien päällä yksin, totaalisen yksin hän ei ole. Yksinäisyyttään hän lievittää ottamalla yhteyttä reaaliaikaisesti ystäviinsä. Gurkanin blogi tavoittaa viikottain 50 000 ihmistä, hänen FB-sivujaan seuraa liki 10 000 ja tviittauksia yli 2 500.

Sosiaalinen media on muuttanut seikkailun luonnetta. Gurkania voi seurata netistä tuntien tarkkuudella. Tämä on myös turvallisuustekijä. Jos todellinen hätä yllättää, avunantajat ovat hetkessä perillä. Puhelimeen ladatusta Couchsurfing-sovelluksesta on helppo etsiä lähin sohva, mikäli ainainen teltassa nukkuminen kyllästyttää.

Gurkan lähettää kuvia reitin varrelta Facebookiin ja Twitteriin. Ympäri maailmaa satelee nanosekunnissa kommentteja, että ”Miten sä Gurkan keskellä talvea tarkenet nukkua teltassa?” Mikäli Gurkan olisi kiinnostunut enemmän kuvaamisesta, hän voisi toivottaa hyvät yöt Instagramin, Flickrin ja Pinterestin kaltaisten kuvapalvelujen sivuilla.

Sosiaalinen media on ennen kaikkea tapa pitää sponsorit tyytyväisinä. Siellä on mahdollisuus kerätä jopa perinteistä mediaa enemmän huomiota ja saada keskusteluyhteys haluttuun kohderyhmään sekä hankkia uusia sponsoreita. Keneenpä ei tekisi vaikutus Gurkanin Linkedin-profiiliin merkityt ominaisuudet.

Mies on rohkea (fearless), koska on pyöräillyt yksin 12 päivässä Gobin aavikon läpi, seikkailunhaluinen (adventure traveller), koska nukkuu mieluummin tien varressa teltassa kuin hotellissa ja päättäväinen (determined to succees), koska Venäjällä hän ei 57 asteen pakkasesta huolimatta luovuttanut, vaan jatkoi matkaa taluttamalla pyöräänsä.

Mitä enempää mieheltä voisi pyytää?

Lapsia.

Niitä hänen äitinsäkin toivoo. Kotiin Ankaraan vuonna 2020 ei ole kuulemma  takaisin tuleminen ilman vaimoa ja lapsia.

Harmi, että pyöräni on lukossa, eikä avaimesta ole tietoa.

Image

Turkkilainen karpaasi on täällä! Vantaalla liputettiin viime viikolla Gurkan Gencin Suomeen saapumisen kunniaksi. Seuraa, miten mies pärjää Suomi-neidon syleilyssä.

Advertisements
Kategoria(t): Inhimillistä, Some. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s