Maineriski on ennakoitavissa

Maineriski on ennakoitavissa

Odotan innoissani riskienhallintaa käsittelevän luennon alkua: tulevaisuudentutkijan näkemykset maineriskien ennakoinnista ja hallinnasta kiinnostavat minua.

Sujuvaa suullista esitystä tukevat PowerPoint-kalvot ovat häkellyttävän hienot. Graafinen mallinnus osoittaa, mistä riskienhallintaprosessi tärkeästä vaiheesta parhaillaan puhutaan. Vaikuttaa systemaattiselta, pragmaattiselta ja järkeen käyvältä.

Minun on helppo olla luennoitsijan kanssa samaa mieltä kunnes pääsemme siihen, miten riskin merkittävyydestä päätetään. Yllätyksekseni esityksessä keskitytään vain ihmiseen, omaisuuteen ja ympäristöön kohdistuviin vaaroihin. Maineesta ei ole sanaakaan, vaikka sen voi menettää nopeammin ja näyttävämmin kuin koskaan aikaisemmin!

Esiintyjä ei tunnu tietävän, että maine on yrityksen arvokkain ja haurain omaisuuserä, jonka hallinta on vaikeampaa kuin mikään muu. Eikä maineriskien ennakoiminen, estäminen tai haittojen minimoiminen ole sen vaikeampaa kuin muidenkaan operationaalisten riskien. Se onnistuu systemaattisella työllä, jota median ja ihmisen käyttäytymisen ymmärrys ohjaavat.

Parhaimmillaan maineriskien ennakointi voi olla helppoa ja tuloksellista, sillä tutkimusten mukaan vain noin kolmannes yrityksen mainetta uhkaavista kriiseistä tulee yllättäen. Suurimman uhan muodostaa organisaatio itse: sen johto ja vuosia kyteneet sisäiset kriisinaiheet.

Sosiaalisen median tarjotessa mahdollisuuden valppaiden huomioiden jakamiseen on organisaatioiden vastuullisuus – tai pikemminkin vastuuttomuus – erityisen huomion kohteena. Mainetta uhkaavan kriisin mittasuhteita voi ennakoida asiaan liittyvän tunnelatauksen perusteella. Mitä voimakkaampi tunne ja mitä vahvempi moraalinen närkästys tapahtumaan liittyy, sitä suurempi on julkinen paheksunta.

Kohu paisuu skandaaliksi, jos epäeettinen, laiton tai moraaliton toiminta paljastuu neutraalin tai puhtaaksi väitetyn ulkokuoren alta. Seuraukset ovat päivänselviä silloin kun yritys, organisaatio tai henkilö jää kiinni siitä, että se on pitänyt yllä valheellista julkisuuskuvaa ja elänyt julistamiensa arvojen vastaisesti. Valheen lisäksi skandaali liittyy usein ympäristöön, rahaan tai seksiin, toisinaan näihin molempiin.

Terveellä järjellä pärjää pitkälle.

Mainokset

Tietoja Liisa Hakola

viestintäkonsultti, toimittaja
Kategoria(t): Kohut, Kriisiviestintä, Maine, Yleistä. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s