Varjoraportointi keksisi pyörän uudelleen

Tämä keväänä on vietetty yritysten raportoinnista, erityisesti vastuullisuusraportoinnista, kiinnostuneiden onnenpäiviä. Tätä kirjoitettaessa kokoontuvat vastuullisuusalan ammattilaiset Amsterdamissa GRI:n uuden G4-ohjeistuksen julkistuksen ympärille. Samaan aikaan ProCom viettää vuosikertomuspäivää Helsingissä. Aiemmin keväällä maailmalla on julkaistu IIRC:n integroidun raportoinnin ohjeistuksen uusi versio ja viime viikolla Suomessa vietettiin toista kertaa Ratkaisun paikka –yritysvastuutapahtumaa, jossa myös vastuullisuusraportoinnista oli puhetta.

Vaikka raportointi helposti koetaan tylsäksi, ainakin minulla on hyvin vahva (sairas?) kiinnostus vuosikertomuksia ja raportteja kohtaan.  Enkä ole ainakaan tapahtumien osallistujamäärien ja verkossa käydyn keskustelun määrän perusteella ainoa.

Raportoinnin superkeväästä riittäisi kirjoitettavaa monestakin näkökulmasta, mutta ajattelin tässä kirjoituksessa keskittyä yhteen Ratkaisun paikassa nostettuun mielenkiintoiseen teemaan. Tutkijat Marileena Koskela ja Tiina Onkila nostivat omassa puheenvuorossaan esiin ajatuksen yritysten varjoraporteista. Varjoraportit eivät ole täysin uusi idea, mutta vähemmän keskusteltu kuitenkin. Lyhyesti varjoraportoinnin ideana on se, että yritysten sijaan vastuullisuusraportin tuottaisivat sen sidosryhmät. Näin raportti olisi ulkopuolisen silmin tehty ja siten luotettavampi kuvaus yrityksen toiminnasta.

Varjoraportti on erinomainen idea, mutta sen toteuttaminen herättää paljon kysymyksiä. Kuka raportin tuottaisi? Ja kenen ääni raportissa kuuluisi? Ja mikä vielä tärkeämpää, kuka päättäisi kenen ääni raportissa kuuluisi?

Jos yritykset itse saisivat päättää kuka on raportissa äänessä, ei varjoraportti eroaisi merkittävästi nykyisestä vastuullisuusraportista. Jo tällä hetkellä suuri osa yrityksistä esittelee sidosryhmiään ja niiden ajatuksia. Toki se on hyvin säänneltyä ja monesti tekstin tuottaa yritys itse tai sen palkkaama ulkopuolinen tekijä. Sidosryhmien ääni ei pääse tarpeeksi aidosti esille.

Toisessa ääripäässä sidosryhmät tuottaisivat raportin. Kaunis idea ja sidosryhmät varmasti pääsisivät ääneen. Mutta tulisiko raportista tarpeettomankin kriittinen? Yleistähän on, että äänekkäimmät vastustajat ovat myös eniten äänessä. Ja mikä yritys liian kriittisen raportin omissa kanavissa julkaisisi? Vaarana on, että raportti hukkuisi verkon syövereihin.

Varjoraportoinnissakin pitäisi löytää kultainen keskitie. Ja se tie on normaalin ja avoimen sidosryhmäkeskustelun kanssa saman suuntainen. Itse asiassa varjoraporttikin tulisi ideana tarpeettomaksi, jos yritysten sidosryhmäyhteistyö olisi tarpeeksi avointa ja systemaattista. Miksi keksiä pyörä uudelleen ja laittaa johonkin kankealta kuulostavaan raporttiin se, minkä voisi viestiä muita jo käytössä olevia kanavia pitkin?

Yksi tuore teema raportointikeskustelussa on ollut raporttien integrointi yritysten verkkosivuihin. Varjoraportointi voisi näyttää tässä esimerkkiä. Varjoraportti voisi yksinkertaisesti olla verkkosivujen osa, jossa käytäisiin avointa dialogia yrityksen ja sen sidosryhmien välillä. Olisi hienoa, jos yritysten kotisivuilta tutut puisevat ”Sidosryhmäsuhteet”-osiot saisivat uutta eloa, kun maailmaa syleilevien sidosryhmätaulukoiden ja pelkistä onnistumisista kertovien sidosryhmä-casejen tilalle avattaisiin paikka sidosryhmädialogille. Toteutuskeinoja ja kanavia on monenlaisia foorumeista ja blogeista erilaisiin some-kanaviin, videoihin tai ihan perinteiseen tekstiin.  Pääasia kuitenkin on, että sidosryhmät pääsisivät ääneen yritysten pääasiallisessa viestintäkanavassa jälleen uuden tylsältä kuulostavan raportin sijaan.

Mainokset
Kategoria(t): Epäsosiaalinen media, Ilmiöt, Viestintä Avainsana(t): , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s