Etsitään tositarkoituksella

Myönnän. Ilman häpeää. Minulla on profiili deittisivustolla. Olen tavannut avannossa, lähikahvilassani ja ulkomailla netissä bongaamiani miehiä. Monen tuttavani ensireaktio on ollut puhtaan järkyttynyt: ”Oletko noin epätoivoinen?”.

Vielä muutama kuukausi sitten olin itsekin samaa mieltä, kunnes minua avarakatseisempi, kerran eronnut ystäväni sai ylipuhuttua minut: ”Se moninkertaistaa mahdollisuuden tavata sen oikean”. Hän laskeskeli, että jos tapaa yhden joka viikko, on vuoden lopussa lompakossa 52 uutta käyntikorttia.

Osa deittisivustoista on vienyt sen oikean löytämisen uudelle ulottuvuudelle. Pikseliavaruudesta voi etsiä sydänkäpystä pituuden, harrastuksen, uskonnon, horoskoopin, maanosan, kaupungin, luonteenlaadun mukaan. Asiakaslähtöistä. Aikaa ei kulu turhuuksiin.

Tärkeimpänä kohtana vastaanottajalle toimii muuttuja, jossa valitaan, mitä etsii: ystävää, kirjekaveria, pitkäaikaista vai lyhytaikaista seurustelukumppania – vai vain hauskaa vailla vastuuta. Järkevää, sillä baarissa voi mennä helposti ilta hukkaan. Mies paljastaa vasta yön kirkastuessa aamuksi, että on menossa ensi viikolla naimisiin!

Mikä saa lopulta ottamaan yhteyttä toiseen? Ilman kuvaa esiintyvälle en kirjoittaisi (liian epäilyttävää), en myöskään hänelle, joilla on upea kuva (onko hän itse kuvassa?), mutta ei mielenkiintoista sanottavaa (tyhjäpää) tai hänelle, joka ehdottaa heti tapaamista (liian päällekäyvä).

Monitasoiset sankaritarinat, joita kerrotaan niin kuvan kuin tekstinkin tasolla herättävät mielenkiintoni. Miltä kuulostaa kiipeilyä maailman korkeimmilla vuorilla harrastava mies, jolta löytyy kuva avustustyöstä Afrikasta, ja työpaikaksi on merkitty Wall Street? Ristiriitaista, mutta mielenkiintoista!

Konseptina deittisivusto on mitä mainioin. Yrityksilläkin kannattaisi olla omat deittisivustonsa. Herättäisikö jompikumpi seuraavista profiileista mielenkiintosi:

”Olen suoraselkäinen suomalainen, viihdyn korkeissakin paikoissa, enkä ahdistu ahtaista paikoista. Olen aidosti kosmopoliitti: olen kotonani niin Espoon Keilarannassa kuin Pekingissä.”

”Olen käsistäni kätevä ja suosin ajattomuutta. Luonto on minulle tärkeä, kaikista maailman paikoista Nokia on lähimpänä sydäntäni.”

Inhimillistämisen kautta yritys saa tunteisiin vetoavan persoonallisuuden. Muutamassa lauseessa yritys voi kertoa kansankielellä, mitä se tekee, mitkä ovat sen arvot ja tavoitteet. Paljon hauskempaa ja mieleenpainuvampaa kuin perinteinen yritysesittely. Ennen kaikkea: se nopeuttaa viestin perille menoa, koska yritysjargonia loistaa poissaolollaan.

Edistyksellisimmillä treffipalstoilla kannattaa vastata profiilikysymyksiin. Kone esittää niitä esimerkiksi näin: Hyväksytkö homoliitot? Jos kumppanisi pettäisi sinua, kostaisitko sen? Olisiko ydinasesota jännittävää?

Näiden perusteella amorinkaari piirtää persoonallisuuskäyrän. Tässä vaiheessa jäät viimeistään kiinni, jos esittelytekstissäsi lukee hauska, mutta käyräsi kertoo persoonasi olevan keskivertoa vakavampi.

Persoonallisuuskäyrän perustella kone etsii mahdollisimmin hyviä ”matcheja”, joiden kanssa asiat luistavat todennäköisimmin verkkaisesti. Mikäli sopivuusprosentti on 90 % (match-made-in-heaven) ei kannata epäröidä hetkeäkään, jos taas vihollisprosentin ollessa lähes 50 % (match-made-from-hell) kannattaa siirtyä suoraan seuraavaan.

Mihin tarkoitukseen yritykset voisivat sitten käyttää deittiprofiilejaan? B2B-puolella se helpottaisi uusien yhteistyökumppaneiden etsimistä, koska jokainen kertoisi avoimesti mitä etsii. Toisaalta omien arvojen mukainen yhteistyökumppani olisi helppo löytää matching-toiminnon kautta. Profiilin kautta esimerkiksi ravintolat voisivat kosiskella suoraan kohderyhmänsä asiakkaita:

”Rakastan hämyä ja kynttilänvaloa. Arvostan laatua ja nautin pitkistä keskusteluista hyvässä seurassa.”

Oli miten oli. On rohkeaa esiintyä netissä omana itsenään: puhua unelmistaan ja peloistaan. Kaikki eivät siihen pysty. Lontoolainen deittikaverini sen sanoi hyvin: ”Some just wait for it to happen, others just make it happen”.

On olemassa kahdenlaisia ihmisiä ja yrityksiä. Kumpaan ryhmään sinä kuulut?

Rakkaus voi tulla odottamattomissa paikoissa vastaan, kun vain olet avoinna ottamaan sen vastaan.

Miltä näyttäisi tällainen palaverikahvi? Missä ihmiset, siellä tunteet.

Eevakaisa Mölsä

Advertisements
Kategoria(t): Inhimillistä, Some, Viestintä Avainsana(t): , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

2 vastausta artikkeliin: Etsitään tositarkoituksella

  1. Tässä ”dating site” yrityksille ja urahaasteista kiinnostuneille ammattilaisille: http://www.talentmatch.fi/.
    Seuraava Talent Talks -rekrytointitapahtuma järjestetään 12.2.2013 Innopoli 2:ssa, Otaniemessä. Palvelun takana ovat Technopolis Oyj ja Otaniemi Marketing 🙂

  2. eevakaisamolsa sanoo:

    Mahtavan kuuloinen juttu Melissa! Perinteiset dating sivustot ovatkin jo kohta nähty 😀

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s